Prawidłowe prowadzenie księgowości jest bardzo ważne dla każdej firmy. Aby mieć pewność, że wszystkie rozliczenia podatkowe będą zgodne z przepisami, wielu przedsiębiorców korzysta z usług biur rachunkowych. Przed podpisaniem umowy z biurem, warto się jej dokładnie przyjrzeć, aby w przyszłości uniknąć nieporozumień lub przykrych niespodzianek.

Biuro rachunkowe musi mieć uprawnienia i OC

Pierwszy krok, jaki przedsiębiorca powinien wykonać jeszcze przed zapoznaniem się z umową, jest zweryfikowanie uprawnień biura rachunkowego do prowadzenia tego rodzaju działalności. Osoba prowadząca biuro rachunkowe musi posiadać imienny certyfikat wydany przez Ministerstwo Finansów, który potwierdza uprawnienia od usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych bądź mieć tytuł doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta.
Ponadto, każde biuro rachunkowe musi mieć wykupione ubezpieczenie OC. Warto pamiętać, że im większa suma gwarancyjna wykupionego ubezpieczenia, tym większe szanse na uzyskanie od biura pełnej rekompensaty za straty wynikające z ewentualnej pomyłki księgowego.

[tagline_box backgroundcolor=”#f6f6f6″ shadow=”yes” border=”0px” bordercolor=”” highlightposition=”right, left, top or bottom” link=”https://morawska.com.pl/kontakt/” button=”Skontaktuj się z nami!” title=”50% rabatu w pierwszym miesiącu dla firm z Małopolski” description=”Teraz nowych Klientów działających na terenie Małopolski witamy sporymi oszczędnościami!”][/tagline_box]

Sposób kalkulacji wynagrodzenia biura rachunkowego

Duże znaczenie w umowie z biurem rachunkowym ma cena usługi. Warto dokładnie przeanalizować sposób kalkulacji wynagrodzenia biura rachunkowego. Najczęściej spotykanym modelem rozliczenia jest miesięczne, zryczałtowane wynagrodzenie powiększane o opłaty dodatkowe.
Przedsiębiorca powinien sprawdzić, ile dokumentów biuro rachunkowe księguje w ramach miesięcznego wynagrodzenia, a także jakie inne czynności są realizowane bez dodatkowych opłat. Może się okazać, że biuro rachunkowe oferuje wprawdzie bardzo niską opłatę miesięczną, ale każda dodatkowa faktura lub zatrudniony zleceniobiorca powoduje naliczenie wysokiej opłaty dodatkowej.

Należy być ostrożnym, jeśli biuro rachunkowe oferuje zbyt atrakcyjną cenę. Może to świadczyć, że znajduje się w złej kondycji finansowej albo stawia na liczbę klientów, a nie jakość ich obsługi. Warto wiedzieć, że za uszczuplenia podatków w wyniku działania biura rachunkowego odpowiada w pierwszej kolejności właściciel firmy.
Cennik powinien być zawarty w treści umowy lub stanowić jej integralny załącznik.

Umowa powinna jasno określać zasady współpracy

Umowa z biurem rachunkowym powinna jasno określać zasady współpracy. Powinna ona regulować takie kwestie, jak:
? termin dostarczenia dokumentów do biura rachunkowego,
? sposób ich dostarczenia (np. czy biuro odbiera je z siedziby firmy czy też właściciel firmy ma obowiązek ich dowiezienia),
? gdzie będzie przechowywana dokumentacja księgowa firmy,
? sposób postępowania w przypadku dokumentów dostarczonych po terminie,
? zakres odpowiedzialności biura rachunkowego i ewentualne wyłączenia (np. wyłączenie odpowiedzialności biura w przypadku nieprawidłowego zaksięgowania faktury w oparciu o fałszywe informacje od przedsiębiorcy),
? termin otrzymania od biura rachunkowego informacji o wysokości podatków.

Warto pamiętać, że nawet dobrze skonstruowana umowa nie zagwarantuje, że przedsiębiorca będzie ze współpracy z biurem rachunkowym zadowolony, ale stanowi zabezpieczenie w przypadku wystąpienia kwestii spornych. Wtedy możliwość odwołania się do zapisów umownych pozwala rozstrzygnąć wątpliwości.

[tagline_box backgroundcolor=”#f6f6f6″ shadow=”yes” border=”0px” bordercolor=”” highlightposition=”right, left, top or bottom” link=”https://morawska.com.pl/kontakt/” button=”Skontaktuj się z nami!” title=”50% rabatu w pierwszym miesiącu dla firm z Małopolski” description=”Teraz nowych Klientów działających na terenie Małopolski witamy sporymi oszczędnościami!”][/tagline_box]